Joga klasyczna

Podczas wykonywania asan:

 

dominuje aktywność parasympatycznego (przywspółczulnego) układu nerwowego – układu, którego aktywność przeważa zazwyczaj podczas snu, odpoczynku i psychicznego odprężenia, a zatem w okolicznościach sprzyjających nasileniu procesów wegetatywnych;

 

zaangażowana jest w większym stopniu podkorowa część mózgu, stymulując ośrodki naszych emocji i zmysłów;

 

w przeciwieństwie do ćwiczeń aerobowych i siłowych mamy do czynienia z normalizacją tonusu mięśniowego – ruchy nie są szybkie, ani forsowne, dążąc do zmniejszenia napięcia mięśniowego i minimalizując ryzyko uszkodzenia mięśni czy więzadeł;

 

w miejsce zmęczenia bezpośrednio odczuwalnym efektem praktyki jest relaks, a w miejsce energetycznego wydatku pojawia się poczucie kumulacji energii;    

 

ucząc się kierować uwagę do wnętrza naszego ciała, zamiast na zewnętrzne efekty ćwiczeń zdobywamy kontrolę i możliwość normalizowania oddechu;

 

zwiększa się zakres ruchu w stawach.Na poziomie najbardziej organicznym dochodzi do zmiany profilu biochemicznego – we krwi pojawiają się substancje przeciwdziałające depresji i antyoksydanty, obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów, podwyższa natomiast poziom adenozynotrójfosforanów (ATP) – związku odpowiedzialnego za biosyntezę kwasów tłuszczowych i kumulację energii

Hatha Joga Studio

fizycznym - uaktywniając i wzmacniając mięśnie wokół kręgosłupa, zmniejszając dolegliwości bólowe,

 

psychicznym - doskonaląc procesy myślowe, poprawiając pamięć, łagodząc stres, niosąc uspokojenie i odprężenie,

 

zdrowotnym - stymulując układ odpornościowy, regulując metabolizm i poziom hormonów (wyniki badań naukowych: Stowarzyszenie Jogi Akademickiej prof. J. Szopa)

Ze wszystkich rodzajów aktywności ruchowej, to właśnie Joga ma najlepszy wpływ na nasze ciało, zarówno w sensie:

 

Słupsk Edyta Stępień

wróć do menu

jogaslupsk.pl